dijous, 20 de setembre del 2018

NO SÉ QUÈ FER

Aquests darrers dies, des de primers de setembre, hem anat normalitzant la situació. És un dir, però, encara que sigui una normalitat sui generis, més val això que el caos . Ara tornem a tenir transport per anar i tornar de l'hospital de dia, a mi ja m'han operat de cataractes i ha anat bé, millor que el primer ull... i la meva dona, en la mesura que les coses s'han normalitzat i ha recuperat la rutina de sempre, està més tranquil·la, fins i tot a estones contenta. Com a mínim no hi ha daltabaixos. No es pot demanar més.


Avui he anat a veure una residència i centre de dia, alternativa a la que ens va deixar tirats amb el tema del transport. És aquí, al nostre mateix barri, més lluny que l'altra, però a una distància assumible -quinze minuts, potser vint anant amb ella-. Està bé, no és tan moderna com l'altra, però és molt més lluminosa, més oberta, amb jardinets i zones per sortir i al costat d'una escola, que li dona vida, i amb la qual interactua -segons m'han explicat- i comparteix algun equipament. Fan totes les activitats habituals i tenen els serveis necessaris. Sense luxes, això sí, però tampoc no és el que vas a buscar en aquests casos. L'únic problema, compartit amb tota la resta de centres, és que és un equipament per a gent gran. Totes les persones que he vist, tant al centre de dia com a la residència, llevat del personal que hi treballa, esclar, eren persones -aparentment- de setanta anys en amunt. Unes més atrotinades que altres, però totes velles. Algunes francament decrèpites.


Si ella tingués aquesta edat, no se'm plantejarien tants dubtes, perquè segur que estan molt ben atesos. Però la meva dona té cinquanta-vuit anys. En comparació és molt jove. I l'assistent social m'ha confirmat que no hi havia ningú més de la seva edat. Em diuen que, quan hi hagi d'anar, a ella ja no li importarà si la gent que hi ha és gran o jove. Però jo no ho acabo de veure. 
M'explico: Per al centre de dia m'han dit que la llista d'espera és de nou mesos (força moderada), set si es demana plaça privada en lloc de plaça pública. Em costa molt d'acceptar que la meva dona, d'aquí a set o nou mesos -és a dir, el juny a tot estirar-, es pugui trobar còmoda en un centre ple d'avis i àvies, sense ningú amb qui poder identificar-se mínimament. No crec, ni em vull imaginar, que es deteriori tan de pressa. I això és el centre de dia, del qual, al capdavall, se'n surt quotidianament, a migdia o a la tarda, per tornar a casa. Però la residència ja em sembla un problema molt més important. És cert que la residència té una llista d'espera molt més llarga: quatre anys per a les places públiques i dos per a les privades. Compto les places privades perquè, en tot cas, el SADEP li hauria de donar la "prestació vinculada", que, a males, ens ajudaria a pagar-la. Però la residència sí que és una cosa que aterra. Si un dia hi ha d'anar, sí que ha d'estar ja en una situació realment greu. La demència ha de ser prou important com perquè pràcticament no se n'adoni. ¿I això passarà en dos anys, o, com a molt, entre dos i quatre...? Se'm fa un buit a l'estómac només de pensar-hi.


En resum, que estic ple de dubtes. I suposo que de pors. Ara tinc assumit que està com està, que ja no és la persona amb qui he compartit una bona part de la meva vida, que no és autònoma pràcticament per a res, que no pot mantenir una conversa -encara que sembli que escolta-, i que no entén ni les coses més senzilles i el que entén, en tot cas, no ho recorda ni dos segons. Però està viva, i no està encara, ni molt menys, en un estat vegetatiu. No la puc visualitzar com una planta. I penso que potser no arribarà a estar mai així. Recordo els moments de lucidesa de l'Allie al Quadern de Noah i m'hi aferro. Potser no ho hauria de fer, però... ¿què voleu?


Després de veure els centres de dia i les residències em pregunto si hi ha alguna altra opció. Si la puc tenir indefinidament a casa, amb ajut de cuidadores, per exemple. Un amic meu va tenir el seu pare amb alzheimer una colla d'anys, a Madrid, sense ingressar-lo. I allí va morir, al pis on havia viscut tota la vida. Tenien dues noies, una de dia i una de nit, que el cuidaven. Vivien amb ell i els fills l'anaven a visitar els caps de setmana, principalment. Jo no sé si, comptant amb la pensió (mínima) que cobra ella, amb l'ajut que li pertoqui de l'administració -si és que li correspon res en aquest supòsit- i el que cobro jo, ens podem permetre d'adaptar el pis, sigui el que vivim ara, sigui el nostre, fora de la ciutat, i viure-hi tots dos amb assistència més o menys permanent. Ara com ara, és evident que una solució així, seria molt més acceptable per a ella que no pas un centre de dia per a gent gran o una residència del mateix perfil. No sé si econòmicament és possible. No sé, a efectes del seu benestar, què li convé més. Tampoc no sé com em pot afectar a mi una cosa i l'altra. 


Estic fet un garbuix. I em regiro contra l'administració que no té en compte l'especificitat de l'alzheimer prematur per poder disposar d'un mínim de centres públics, encara que siguin pocs, per acollir, com a centre de dia, primer i com a residència després, aquests malalts, per tenir-los en entorns on, des de les persones fins als referents culturals els siguin més pròxims. Encara es manté la inèrcia que l'alzheimer és una malaltia de vells i els casos d'alzheimer prematur es troben marginats, vivint en la semiclandestinitat, o bé havent d'adaptar-se a un context senil, que no els correspon. Són dements i es tornen com criatures, però les coses que poc o molt els estimules tenen a veure amb el seu pòsit cultural, amb la seva vida. Sotmetre'ls a un procés osmòtic d'envelliment em sembla que és com robar-los els moments de felicitat que puguin trobar en aquest estadi de la seva vida.


Per tot això, realment no sé què fer. I humilment i amb tota sinceritat, us demano consell. Necessito ponderar altres criteris, que m'ajudin a sortir d'atzucac. Gràcies a l'avançada.



Aloís

7 comentaris:

marieta ha dit...

Entenc que et sentis desemparat i amb l'angoixa pròpia de qui ha de planificar un futur amb variables que poden canviar d'un dia per l'altre.
Entenc que consideris inhumà que no es tingui en compte la casuistica de la teva dona i d'altres amb Alzheimerprecoç.
Quan més lligat estàs emocionalment a qui depèn de tu, més difícil es fa prendre decisions, més et sents a la seva pell i et costa separar-te'n.
L'opció d'algú que t'ajudi a casa és bona per a ella, i potser de moment la millor si la pots assumir. Més endavant, la situació et dictarà què cal fer.
T'admiro i et desitjo tota la força necessària per a no defallir.

Anònim ha dit...

M'agradaria explicar-te la nostra experiència amb la meva sogra. Li van diagnosticar Alzheimer pocs mesos després de quedar-se vidua amb 63 anys. Inicialment vam buscar una persona que la cuides a casa seva, vam començar amb una senyora unes hores i nosaltres hi anavem cada dia. A mesura que avançava la malaltia, acceptava menys terceres persones a casa seva. Anàvem trampejant com podíem ja que tampoc acceptava de bon grat la nostra ajuda. Va arribar un punt que bloquejava la porta amb obstacles i estava de molt malhumor, va arribar a ser una situació molt perillosa. El meu marit és fill únic i erem molt joves, els seus pares el van tenir de gran. Volíem tenir fills i durant una època ens vam arribar a angoixar molt ja que no sabíem com organitzar-nos si la meva sogra no acceptava ajuda a casa seva, també es barrejava el sentiment de culpabilitat... Finalment vam decidir buscar una residència amb el dubte si acceptaria viure allà, el dia d'ingrés va ser molt dur per nosaltres però crec que ella mai va ser conscient de la situació, es va adaptar bé i acceptava de bon grat l'assitència... la psicologa del centre ens va explicar que ho interpretava a que fora de casa ja no sentia el seu espai amenaçat...

La meva opinió és que arribarà un punt que els dubtes quedaran en segon terme ja que les circunstàncies obliguen a pendre les decissions que bonament poguem pendre...

Aloís ha dit...

Gràcies Marieta, són els primers i segurament únics consells que rebo. De debò que ara els necessito. A l'administració no només van lents i hi ha el que hi ha, sinó que, quan es dignen atendre't, t'obliguen a prendre decisions per a anys vista. Amb molta pasta pots passar d'ells i anar decidint això o allò segons l'evolució de les situacions. Amb diners els recursos surten. Hi ha, i hi ha hagut, gent prou coneguda que ha pogut disposar d'entorns assistencials completament personalitzats i això ha alleujat molt la càrrega sobre els familiars. Òbviament no és el cas. Un dia d'aquests m'han de trucar del SADEP i hauré de dir, per telèfon i al moment, si vull deixar-la a la llista d'espera on està ara o canviar a una altra. I mentrestant, com que té un tercer grau de dependència, si la Generalitat ja s'ha dignat calcular l'aportació econòmica que ens correspon assumir, m'oferiran assistència domiciliària provisional i puntual.
Dimecres començo, en una altra institució, un grup d'aquests d'ajuda mútua amb altres cuidadors de malalts d'alzheimer. A veure si tinc ocasió de contrastar experiències i treure'n res de profit. Ja en vaig fer un i les expectatives no són massa falagueres. Però mira, tot s'aprofita. Un petó.

Aloís ha dit...

Anònim (bé, anònima, pel que entenc), moltíssimes gràcies per les teves paraules. No estic acostumat a rebre massa feedbacks més enllà de la Marieta, que sempre m'és fidel.
Veus, amb la meva dona aquest problema no el tinc, almenys fins ara. Accepta bé la gent a casa. Ara fa ben poc em van operar de cataractes i només tenia la meva filla que m'havia d'acompanyar a mi perquè sinó no m'operaven. Vaig contractar una noia per tota la tarda perquè s'estigués amb ella i van estar la mar de bé. La vaig trobar contenta i rient mirant la tele, un programa d'aquests infumables que es veu que la noia seguia. Jo, en aquest sentit, estic convençut que l'elevada dosi d'antidepressiu que pren (d'acord amb el neuròleg) hi fa molt. I també la Quetiapina, és clar, que manté les idees delirants força a ratlla. De tota manera sé de què em parles perquè una àvia meva, que també va tenir alzheimer, ja a una edat molt avançada, pensava que la volien matar i una nit ens la vam trobar amb un ganivet per casa dels meus pares (jo era jovenet aleshores).
A partir del que em dius, igual que del que diu la Marieta, em quedo amb la idea d'anar prenent les decisions que convinguin en cada moment, perquè la situació és canviant, imprevisiblement canviant, si més no quant al temps. Això xoca amb la dinàmica de l'administració, però mira, serà qüestió de bararallar-s'hi. Gràcies de nou.

Anònim ha dit...

Fa temps que llegeixo el teu blog, més buscant respostes que tenint la intenció se compartir... però en aquesta última entrada he cregut que podia aportar la meva experiència, per anys que passin, segons la meva opinió, com el malalt s'enfronta a la malaltia no canvia. De la nostra experiència amb grups de suports a familiars i administracions en podria fer un llibre, però en general va ser fustrant... però bé ja fa una pila anys i segur que, almenys els grups de suport, han evolucionat i fan una gran tasca amb recursos limitats...

Aloís ha dit...

Gràcies per seguir el blog i gràcies per animar-te a escriure. En el meu cas el com s'enfronta a la malaltia no em fa patir. Té una agnosognòsia tan gran... I d'altra banda els antidepressius van molt bé i jo miro de tenir-la tan feliç com puc i de fer-la riure. El que em fa patir és que l'entorn no la faci patir a ella. Almenys de moment, si ha d'anar a parar en un centre de dia pensat per a gent vella. Però bé. Ja veurem en el seu moment.
De grup de suport, per a cuidadors, en vaig fer un i mira, estava bé, però sobretot perquè emocionalment ens fèiem companyia i en tots els casos teníem la parella amb alzheimer, una problemàtica molt específica -no sé si és o va ser la teva-. Demà en començo un altre, en una altra institució i em temo que no tan focalitzat. Ja us explicaré com va. Gràcies per escriure.

Anònim ha dit...

Hi vaig anar només a una sessió quan li van disgnosticar Alzheimer a la meva sogra, jo tenia 25 anys, imagino que ara ho miraria tot amb uns altres ulls...

Publica un comentari a l'entrada