Perdoneu-me el retard. No he escrit al blog des del nou d'agost. Realment l'agost ha estat un més especialment difícil, sense vacances... Empalmar un any amb l'altre, o un curs amb l'altre, sense vacances és molt dur. I més si pràcticament has d'estar tancat a casa, sense poder anar enlloc, ni tan sols a la piscina, ni quedar amb ningú... En fi. No és pas d'això del que vull parlar.
Aquests darrers dies he estat elaborant una escala per avaluar la demència. M'he basat en moltes escales, qüestionaris i tests, ben coneguts, però els he adaptat a les meves necessitats. La meva idea és tenir un instrument, que pugui utilitzar jo mateix i que em permeti conèixer millor i més objectivament, al marge de la impressió del moment, la situació de la meva dona. Un instrument que penso que em pot ser útil per prendre decisions estratègiques.
Òbviament, amb això no tinc cap pretensió científica, sinó merament utilitària. Ara bé, he mirat de ser el més exhaustiu i pertinent en l'elaboració de les qüestions i el més sincer, introspectiu i autocrític possible en contestar-les.
Us l'adjunto, emplenat amb les respostes corresponents a la situació de la meva dona a dia d'avui perquè els pugueu jutjar i, si ho creieu convenient i teniu la voluntat, me'l comenteu, m'ajudeu a millorar-lo. Però també, sobretot, per si a algú us pot ser útil per als vostres respectius casos. En podeu disposar lliurement i adaptar-vos-el com més us convingui. Ja us he dit que jo l'he fet força a mida de la nostra situació, pot ser que hi hagi qüestions per a mi molt rellevant i que per a vosaltres no ho siguin i viceversa.
Si a algú li interessa, no crec que tingui cap problema per baixar-se la plantilla i esborrar les respostes i puntuacions per reutilitzar-lo. Si us costa o us fa mandra, digueu-m'ho i penjaré una plantilla neta.
La meva idea és que sigui sobretot una eina comparativa. N'ompliré una altra amb la situació de la meva dona fa deu anys (com recomana el Test de l'informador) i una altra de fa cinc anys, quan li van diagnosticar l'alzheimer, amb la idea de tornar-la a repetir periòdicament, cada mig any potser.
No m'allargo més perquè vull penjar aquesta entrada avui. Aquesta és l'escala:
ESCALA
DEMÈNCIA PER ALZHEIMER
PUNTUACIÓ:
5.
Total, sense problema, absoluta normalitat...
4.
Bé, però amb excepcions, no del tot, algun problema...
3. A
mitges, regular, amb deficiències significatives, de vegades sí i de vegades
no...
2.
Poc, amb greus deficiències...
1.
Gens o quasi gens, mai o molt ocasionalment...
0.
Gens en absolut, sense excepcions
|
#
|
CAPACITAT
|
+
|
COMENTARI
|
MEMÒRIA FETS
|
5
|
||
01
|
Immediata
(pot repetir una frase, o acabar-la, si és llarga, començar una acció i
acabar-la...)
|
1
|
Mai
pot repetir una frase, sovint no sap acabar la que comença. Molt sovint
s’aixeca per anar a algun lloc i ho oblida.
|
02
|
Fets
recents (pot recordar coses del mateix dia o d’un parell de dies abans)
|
1
|
Pràcticament
res, mai. Li hem arribat a posar, per error, un mateix concurs dues vegades
en el mateix dia i no se n’adona.
|
03
|
Fets a
mig termini (pot recordar coses que han fet o han succeït fa un parell o tres
de mesos)
|
0
|
No
res, en absolut.
|
04
|
Fets
llunyans (pot recordar coses de molts anys enrere, fins i tot de la seva
infantesa)
|
3
|
Selectivament
i va a dies.
|
MEMÒRIA PERSONES
|
14
|
||
05
|
Reconeix
les persones del seu cercle més íntim (familiars o amics que sovinteja,
cuidadors...)
|
5
|
Sí, de
moment sense excepció
|
06
|
Pot
recordar el nom d’aquestes persones
|
3
|
Si són
presents sí, si no difícilment.
|
07
|
Pot
distingir si són familiars, amics o cuidadors
|
5
|
Sí, de
moment no s’ha equivocat mai
|
08
|
Pot
recordar coses d’aquestes persones (on viuen, què fan, aniversari...)
|
1
|
No,
només alguna cosa que tingui a veure amb la seva interrelació quotidiana
|
MEMÒRIA DADES
|
3
|
||
09
|
Pot
recordar la seva adreça o telèfon
|
0
|
No, en
absolut.
|
10
|
Sap la
data en què viu
|
0
|
No, en
absolut
|
11
|
Sap el
lloc on viu (població, barri...)
|
2
|
En pot
tenir una idea, encara que no sàpiga dir-ne el nom
|
12
|
Pot
recordar dades pròpies (aniversari, DNI...)
|
1
|
Fins
fa poc recordava el seu DNI
|
MEMÒRIA CONTEXT
|
8
|
||
13
|
Sap on
van les coses de casa (pot trobar objectes, guardar-los...)
|
1
|
Algunes
coses sap on són, molt poques. Guardar res al seu lloc, en absolut
|
14
|
S’orienta
bé dintre de casa
|
2
|
No,
tot i que és un pis petit i que el coneix bé. Sovint es perd o no sap on va
|
15
|
S’orienta
bé per les zones familiars del barri
|
1
|
No,
ella sola no sap anar enlloc, acompanyada segueix un o dos itineraris que fa
cada dia
|
16
|
Sap on
és en un moment donat (a casa, al metge...)
|
4
|
Si és
un lloc conegut, normalment sí.
|
COMPRENSIÓ
|
6
|
||
17
|
Pot
llegir un text i entendre’l (un llibre, un article, frases soltes...-puntuar
de més a menys-)
|
2
|
No,
només pot llegir algun rètol o frase curta.
|
18
|
Pot
segur una exposició oral (una conferència, una narració, una explicació...
–puntuar de més a menys-)
|
1
|
No,
sovint no entén ni una instrucció breu i directa. Explicacions res.
|
19
|
Pot
entendre un audiovisual (una pel·lícula, un capítol d’una sèrie, la lògica
d’un programa d’entreteniment...)
|
2
|
Pot
entendre coses molt immediates, una resposta a un concurs, un gag, una
situació concreta en una pel·lícula... un argument no.
|
20
|
Pot
llegir l’hora d’un rellotge (analògic, digital) i el dia d’un calendari.
|
1
|
El
rellotge en absolut, el calendari només si se li indica quin número i dia ha
de llegir.
|
ADAPTACIÓ
|
9
|
||
21
|
Canvi
de rutina (pot adaptar-se a canvis tipus viatge, vacances,
hospitalització...)
|
1
|
No, ho
ha anat perdent bastant sobtadament. Ara tot ha de ser rutina
|
22
|
Persones
noves (pot adaptar-se a canvis puntuals o estables de cuidadors, de metge...)
|
4
|
No sol
posar problemes sempre que tingui un referent conegut al costat (normalment
jo)
|
23
|
Pot acceptar
coses noves (acceptació passiva d’elements nous a la seva vida)
|
4
|
En
principi sí, sempre que siguin elements que li comportin alguna gratificació,
sinó els ignora.
|
24
|
Pot
triar, acompanyada, roba o altres coses d’ús propi (revistes, menjar...)
|
0
|
No
res, en absolut, en cap cas.
|
MANIPULACIÓ
|
3
|
||
25
|
Pot
manipular correctament aparells quotidians (televisió, telèfon, ordinador...)
|
1
|
No, en
absolut. Com a reminiscència sap obrir l’ordinador, però després no el sap
utilitzar. I res més.
|
26
|
Pot
aprendre a manipular un aparell nou (cafetera, robot... el que sigui)
|
0
|
Impensable.
|
27
|
Pot
dibuixar o pintar amb els elements adequats (retoladors, llapis, pinzell...)
|
1
|
Actualment
ja no, ho havia fet molt, però ara ni li interessa ni sap com fer-ho. Potser
si se l’obligués, podria fer algun intent.
|
28
|
Pot
jugar a jocs coneguts o fer altres activitats manuals lúdiques (gomets,
plastilina, punt, puzles, memos...)
|
1
|
Actualment
ja no. No li interessa. Abans de deixar-ho ja s’equivocava contínuament.
Forçant-la potser podria fer alguna cosa
|
AUTONOMIA GENERAL
|
0
|
||
29
|
Tasques
domèstiques (escombrar, cuinar, rentar plats o roba, parar taula, fer el
llit...)
|
0
|
No, ja
fa temps que no fa res. El darrer va ser ajudar a parar la taula, però ho
feia tot al revés i ho vam deixar córrer
|
30
|
Pot
anar a comprar (acompanyament) alguna cosa, amb llista o no
|
0
|
No, en
absolut, sense excepcions.
|
31
|
Pot
manejar diners en metàl·lic (pagar i controlar el canvi correctament)
|
0
|
No, en
absolut, sense excepcions.
|
32
|
Pot
prendre decisions del tipus que sigui
|
0
|
No, en
absolut, sense excepcions.
|
AUTONOMIA PERSONAL
|
8
|
||
33
|
Menjar
(menja correctament, amb els coberts adequats, sense fer porqueries...)
|
4
|
Sí,
amb alguna petita disfunció (barrejar postres amb altres plats, si no
vigilo...)
|
34
|
Vestir-se
(tria la roba, correctament, i se la posa bé i autònomament)
|
0
|
No, en
absolut, sense excepcions.
|
35
|
Higiene
(es dutxa sense ajuda, es renta les dents, les mans, es pentina...)
|
2
|
No es
dutxa ni es pentina, es renta les dents i les mans amb ajuda, res més.
|
36
|
Evacuar
(utilitza el vàter correctament, s’eixuga bé, tira la cadena...)
|
2
|
Normalment
utilitza bé el vàter, però cal eixugar-la i tirar la cadena.
|
PSICOMOTRICITAT
|
10
|
||
37
|
Estàtica
(s’aixeca, seu, es posa al llit, es lleva... correctament i sense ajuda)
|
2
|
Necessita
ajuda molt sovint i moltes vegades es resisteix “involuntàriament”. Diu “si”,
però no ho fa.
|
38
|
Dinàmica
(camina bé, per casa, pel carrer, salva obstacles i desnivells, puja i baixa
escales)
|
4
|
Sí.
Començava a tenir problemes en aquest sentit i ara, per evitar-ho, se la treu
a passejar al matí i a la tarda. I va bé. Tot i així es cansa molt i sovint
té un caminar basculant.
|
39
|
Transport
(pot utilitzar transport públic , amb companyia...)
|
2
|
Eventualment,
en trajectes curts... Amb seguretat només el taxi.
|
40
|
Somàtica
(control d’esfínters, capacitat d’empassar –medicació, aliments- ...)
|
2
|
Actualment
usa calces-bolquers perquè té accidents inesperats si no se la du al vàter
amb freqüència. Li costa d’empassar les pastilles –que cal donar-li-,
sobretot al vespre.
|
EMOTIVITAT
|
12
|
||
41
|
Empatia
(mostra afecte i interès per l’estat de les persones del seu entorn i pels
problemes generals. No li ha augmentat significativament l’egoisme ni
l’egocentrisme)
|
1
|
No té
cap empatia amb ningú ni li interessa res del que et passi o li expliquis.
Tampoc no sembla interessar-se gens per ella mateixa. De vegades, a la nit,
m’acaricia la cara o coses així, però crec que és perquè la tranquil·litza
|
42
|
Resiliència
(no es mostra especialment susceptible ni irritable)
|
4
|
De
tant en tant té episodis d’irritabilitat, però en general no. Sembla molt
relacionat amb el manteniment de la medicació. La irritabilitat va venir
associada amb canvis de medicaments.
|
43
|
Positivitat
(té un conducta desimbolta i expressiva, sociable, sense excessos com
desinhibicions no habituals o hilaritats inapropiades)
|
3
|
No té
excessos ni desinhibicions en general, sí hilaritat injustificada de vegades.
Tampoc és sociable ni es mostra especialment alegre. Tot i que manté un cert
saber estar amb visites.
|
44
|
Realisme
(té una percepció correcta de la realitat, sense obsessions, al·lucinacions
ni deliris)
|
4
|
No té
al·lucinacions ni deliris (pren Quetiapina), però sí una marcadíssima obsessió
per les criatures, com més petites, millor. Parla amb fotos de criatures a
revistes, prospectes, tele...
|
ACTITUD
|
7
|
||
45
|
Manté
l’interès envers les seves aficions habituals
|
0
|
No,
les ha perdut del tot. No en conserva cap.
|
46
|
Manté
una actitud equilibrada en general, sense apatia ni hiperactivitat
injustificades
|
3
|
Hiperactivitat
no en mostra mai. Apatia sí, però tampoc és que estigui contínuament apàtica.
Cal mantenir-la activa.
|
47
|
Inconscient
(dorm bé, sense malsons, somniloquis ni altres alteracions del son)
|
3
|
Dorm
bé (amb medicació específica i adaptacions al llit). Té somniloquis i,
sovint, malsons, però abraçant-la li passen. Alguna vegada s’aixeca i no sap
on va, però és rar.
|
48
|
Novetats
(s’interessa per les novetats sempre que li comportin una gratificació
immediata)
|
1
|
Rarament
s’interessa per res, nou o no, tret de les criatures. Ara, qualsevol element
que li sigui gratificant la pot interessar, breument.
|
RESIDU CULTURAL
|
4
|
||
49
|
Habilitats
apreses (manté la capacitat d’escriure en un o altre nivell, de jugar a
determinats jocs segons les regles... –puntuar de més a menys- )
|
1
|
Pot
escriure paraules soltes, encendre l’ordinador... No més. No sap jugar a res,
i li agradava molt.
|
50
|
Coneixements
apresos (manté determinats coneixements apresos, com es pot observar en
concursos, la comprensió de paraules poc freqüents etc.)
|
3
|
Pot respondre
algunes preguntes de concursos –de vegades molt específiques, sorprenents- i
comprèn paraules específiques usuals de la seva antiga dedicació
professional, no totes..
|
PUNTUACIÓ
FINAL: 89 punts. Demència greu però
encara moderadament greu. Índex: 1,78
|
CRITERIS
D’AVALUACIÓ.
Les qüestions estan plantejades en positiu, per
tant la puntuació va des de un màxim de 5 per qüestió (equivalent a un
totalment d’acord) fins a un mínim de 0 (equivalent a un totalment en
desacord), passant per un 4 (bastant d’acord), un 3 (tant d’acord com un
desacord), un 2 (poc d’acord) i un 1 (molt poc d’acord, quasi gens d’acord).
Hi ha un grau més en el desacord (tres) que en l’acord (dos) (i un de neutre)
perquè, en definitiva, es tracta d’avaluar la demència, i així es pot afinar
més.
Una puntuació ideal de 250 punts (5 x 50), o molt
pròxima, indicaria una absoluta normalitat, i una puntuació de 0, o molt
pròxima, la demència més absoluta, pràcticament un estat vegetatiu. Entre els
dos extrems hi ha una gradació que permet fer-se una idea d’on ens trobem. Si
el resultat final el distribuïm convencionalment en cinc segments, es podrien
–convencionalment, insisteixo- qualificar així:
De 201 a 250 punts: De normalitat a indicis o
inicis de demència.
De 151 a 200 punts: demència de lleu a moderada.
De 101 a 150 punts: demència de moderada a greu.
De 51 a 100 punts: demència de greu a molt greu.
De 1 a 50: De demència total a demència molt greu.
També es pot avaluar cadascun dels grans apartats
entre 0 i 20, fent grups convencionals, excepte el darrer, que seria entre 0
i 10
De tota manera, més que l’avaluació en grups,
interessa la xifra global i,
sobretot, la possibilitat de comparar-la
amb períodes passats i futurs. I també tota la informació que anem sistematitzant per a nosaltres mateixos en el
comentaris. Les classificacions en categories sempre són enganyoses, més que
més, en situacions com aquesta que, repeteixo, és un contínuum.
|
Les entrades del blog també es poden trobar a twitter, al perfil @aloisalzhcat
SI VOLEU FER COMENTARIS PRIVATS, TAMBÉ EM PODEU CONNECTAR PER E-MAIL A: aloisalz7@gmail.com
4 comentaris:
Quina feinada Aloís, trobo que el qüestionari incorpora i reflexa moltes de les afectacions que produeix la demència en les persones que la pateixen. Et felicito per l'esforç i les ganes que hi poses.
Penso que el qüestionari pot ser de molta utilitat.
T'abraço!
Gràcies, Laia, a mi em serveix, tant de bo que sigui útil per a d'altres persones. una abraçada.
M'admira la capacitat que tens de convertir l'adversitat en un impuls creatiu. El qüestionari, clar i precís, demostra l'atenció amb la que observes la teva dona, la quantitat d'informació que has recabat per tal d'ajudar-la i la generositat que tens en fer-ho arribar a qui pugui necessitar ajut.
Un cop més et felicito.
Una abraçada
Gràcies, faig el que puc però m'estic apagant com un cul d'espelma. Tot va de mal en pitjor i se m'acaben les forces. Aquest estiu ha estat molt dur, molt... I continua.
Publica un comentari a l'entrada